Chlorek magnezu i sól drogowa – kluczowe elementy zimowego utrzymania dróg
Zima to wyzwanie dla kierowców, pieszych, ale przede wszystkim dla służb utrzymania dróg. Dbają one o to, aby zarówno drogi, jak i chodniki były bezpieczne dla użytkowników. Kluczowym elementem w tym procesie jest stosowanie odpowiednich środków do zwalczania oblodzenia. Są nimi głównie sól drogowa oraz chlorek magnezu, który często znajduje się na składach takich, jak chlorek magnezu Kraków.
Chlorek magnezu i sól drogowa mają na celu usprawnić ruch pieszych i pojazdów poprzez skuteczne zwalczanie gołoledzi. Jednak ich niewłaściwe użytkowanie może przynieść więcej szkód niż korzyści. Dlatego też, zarówno instytucje, jak i sami mieszkańcy, powinni znać zasady prawidłowego stosowania tych środków.
Sposób działania chlorku magnezu i soli drogowej
Chlorek magnezu i sól drogowa to dwa podstawowe materiały stosowane do odśnieżania i odladzania dróg. Sól drogowa, której głównym składnikiem jest chlorek sodu, działa poprzez obniżanie temperatury zamarzania wody. Chlorek magnezu również działa obniżając temperaturę zamarzania, ale w przeciwieństwie do soli drogowej, jest mniej szkodliwy dla środowiska i infrastruktury.
Warto przy tym zaznaczyć, że chlorek magnezu Kraków oferuje jako alternatywę dla soli drogowej. Chlorek magnezu jest bardziej przyjazny dla środowiska, ponieważ nie powoduje erozji gleby ani korozji metali. Dlatego jest często preferowany na terenach o dużej wrażliwości ekologicznej.
Prawidłowe stosowanie soli drogowej
Sól drogowa powinna być stosowana oszczędnie, tylko w miejscach, gdzie jest to absolutnie konieczne, takich jak skrzyżowania, przystanki czy podjazdy. Ważnym aspektem jest także czas aplikacji – najlepiej robić to tuż przed spadkiem temperatury poniżej zera. Stosowanie soli drogowej w nadmiernych ilościach może prowadzić do strat wynikających z korozji pojazdów, uszkodzeń nawierzchni czy wreszcie do negatywnego wpływu na środowisko.
Jeżeli jednak decydujemy się na stosowanie soli drogowej, to warto jest używać tych produktów, które mają dodane do mieszanki piasku czy żwiru. Pozwala to na lepszą przyczepność kół pojazdów i jednocześnie pozwala na mniejsze zużycie soli.
Zasady stosowania chlorku magnezu
Chlorek magnezu, podobnie jak sól drogowa, powinien być stosowany z umiarem. Groźne może być również przedawkowanie czy zastosowanie go na zbyt mokrą nawierzchnię. Przy zbyt dużym stężeniu może on bowiem być szkodliwy dla roślin. Dlatego ważne jest, aby dobrze znać technikę jego stosowania i przestrzegać zalecanego dawkowania.
Pamiętać warto również, że chlorek magnezu działa najefektywniej przy temperaturze powyżej -10 stopni Celsjusza. W temperaturach niższych warto zastosować sól drogową, która jest efektywna nawet przy -20 stopniach Celsjusza.